Het Theorie-examen duurt ongeveer 45 minuten.

Het examen gaat als volgt in zijn werk:

  • Je krijgt eerst uitleg van een CBR-medewerker.
  • Daarna begint je examen. Je krijgt 50 vragen: meerkeuzevragen, ja/nee-vragen en invulvragen. Je moet 44 vragen of meer goed hebben.
  • Je ziet per vraag een bepaalde verkeerssituatie op een grote tv-monitor. Je moet je dan voorstellen dat jij de bestuurder bent van de CBR-motor.
  • Het theorie-examen toetst je kennis van de verkeersregels. Natuurlijk komen ook verkeersinzicht, verantwoord rijgedrag, milieu en voertuigtechniek aan bod.

Praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB) { volg link voor meer uitleg over de oefeningen }

Een praktijkexamen voertuigbeheersing duurt 20 minuten. Het examen verloopt zo:

  • Kennismaking met examinator en deze legt uit hoe je examen verloopt.
  • Je examinator controleert of jij wel bent wie je zegt te zijn en checkt of de benodigde papieren zoals rijbewijs en/of geldig theoriecertificaat. Je rijschoolhouder kan je precies vertellen wat je nodig hebt.
  • Hierna doe je zeven oefeningen. De examinator toetst of je de motor beheerst. Elke oefening mag je één keer overdoen.
  • Tot de oefeningen behoren:

    – Lopen met de motor en gebruik van de standaard

    Vijf van de zeven moeten voldoende zijn. Elke oefening mag je één keer overdoen. Tot de oefeningen behoren:
    – Lopen met de motor en gebruik van de standaard
    – Oefeningen bij lage snelheid, zoals slalom
    – Oefeningen bij hogere snelheid, zoals uitwijkoefening en remoefeningen
    Direct na afloop van de rit krijg je te horen of je geslaagd bent

 

Praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD)

Een praktijkexamen verkeersdeelneming duurt 55 minuten.

  • Je maakt eerst kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt.
  • Je examinator controleert je identiteitsbewijs en de rest van de benodigde documenten kloppen. Vraag aan je instructeur voor een overzicht wat je allemaal aan documenten nodig hebt.
  • Hierna begint de rit van zo’n 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan.
  • Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die geeft je onderweg de aanwijzingen en opdrachten via het ontvangertje in je helm. Dit is wel zo prettig om dat je gewend bent aan de stem en de manier van opdracht geven van je eigen instructeur.
  • De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden. En of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. De examinator let onder andere op:
    – Kijkgedrag
    – Je plaats op de weg
    – Of je de verkeersregels goed toepast
    – Of je ook in het verkeer de motor beheerst.
  • Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid om te laten zien wat je kunt. Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent. Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.
  • Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.

Video

Deel deze pagina